Startapi i investicije

Zašto bi neko uložio u vašu ideju?

Zato što za dobro poslovno rješenje i kvalitetnu ideju uvijek ima novca. Investitori su tu, ali treba doći do njih, kaže izvršni direktor ICT Hub Venture investicionog fonda Kosta Andrić. U Banjaluci je 25.01.2018. održan edukativni MeetUp, odnosno predavanje o investicijama u tehnološkom preduzetništvu.

Skoro trideset preduzetnika i onih koji to žele postati, učestvovalo je na ovom događaju, a pomenuti stručnjak iz Beograda govorio je između ostalog o tome šta je sve potrebno da biste došli do investicije, šta investitori traže i očekuju od vas, na koji način se priča sa njima i kako im prezentovati ideju na najbolji način.

„Na ovakvim susretima mi je veoma važno da demistifikujemo taj odnos investitor-startap. Kroz konkretne primjere projekata koji su dobili investicije govorimo o tome šta nam je važno kod tima, kod proizvoda, tržišta“, kaže Andrić.

„Ideja bez dobrog tima ne vrijedi ništa“

Ključno pitanje koje postavljaju svi koji žele da pokrenu startap, a nemaju vlastiti novac, jeste kako privući one koji ga imaju i šta je investitorima važno kada odlučuju da li uložiti novac u određeni startap. Odgovor na ovo pitanje je istovremeno i veoma prost i izuzetno komplikovan. Naš sagovornik ukratko objašnjava suštinu:

„Najbitnije je da tim dokaže da postoji problem koji njihova ideja rješava, ali i da postoje oni koji su spremni da plate za to“.

Jednako važno kao sama ideja, ako ne i važnije, jeste tim koji stoji iza nje. Jako je bitno da se urede odnosi unutar tima na samom početku. Ljudi su ekstremno važni u cijeloj ovoj priči. Iako čudno zvuči, moglo bi se reći da sama ideja ne vrijedi ništa, objašnjava Andrić:

„Moramo vidjeti jasnu vezu između osnivača startapa, pokretača i industrije kojom želi da se bavi. Volimo da vidimo kompletnost tima. Idealno je ako tim u ranoj vazi može da bude posvećen isključivo startapu ili je spreman da napusti druge poslove. Dobro je ako su već radili zajedno, ako se dobro poznaju“.

U ranoj fazi se, kako ističe, očekuje dosta modifikovanja, odstupanja a ponekad dođe i do potpune promjene u samoj ideji. Tim koji sve to može da izdrži je vrijedan pažnje.

„Dakle, pokrećeš neki posao u trenutku kada za to nemaš novca, ne zarađuješ od toga ništa, treba to da kažeš svojoj porodici i da izdržiš sve što dolazi. Pritom se može desiti da korisnici kažu kako im to rješenje ne treba. Preko sedamdeset posto ideja za koje se u početku misli da rješavaju problem na kraju doživi neuspjeh jer ipak nisu dobre. Dakle to je sve skupa jedna ekstremno stresna aktivnost“, dodaje naš sagovornik i podsjeća da je investitoru zapravo najvažnija posvećenost ljudi u čiji posao treba da uloži novac.

Umrežavanje, povezivanje, komunikacija

Kosta Andrić vodi ICT Hub u Beogradu od osnivanja 2014. kad je postao jedna od vodećih organizacija za tehnološko preduzetništvo i startape u Srbiji. ICT Hub Venture je privatni investicioni fond u Srbiji koji se fokusira na tehnološke startape u ranoj fazi razvoja u regionu jugoistočne Evrope. ICT Hub Venture je do sada investirao u šest projekta, a uskoro će ih biti još.

Pitali smo ga po čemu su ovi projekti bili značajni i zašto je u njih vrijedilo investirati.

„Tri komponente su važne. Pored tima, to su još tržište i tehnologija. Veliki je plus ako već postoje korisnici koji plaćaju za rješenje. Takođe je prednost ako postoji određen prototip i ako je tehnologija na neki način testirana“, odgovara Kosta.

Među brojnim savjetima koji su se mogli čuti na ovoj sesiji u banjalučkom Smart Office-u, je i taj da kod tehnološkog startapa treba što prije ući u proces validacije i testiranja, kako bi se eventualni neuspjeh desio što prije.

Važno je, kako dodaje Andrić da oni koji planiraju pokretanje startapa prate dešavanja na ovu temu, umrežavaju se, ostvaruju kontakte, postanu članovi organizacija koje okupljaju preduzetnike i stručnjake. Beogradski ICT Hub i banjalučki START Centar su tu da pomognu preduzetnicima da uspješno razviju svoj proizvod i omoguće prelazak u fazu finansiranja i izlaska na tržište. Pod uslovom da planirate startap to je vjerovatno jedini način da učite od uspješnih koji su prošli isti put, u istoj zemlji i istim tržišnim uslovima.