„Zdrava logika“ je marketinška i promotivna platforma organskih proizvođača. Razvojno orjentisano, ovo udruženje radi na osnaživanju domaćih proizvođača i pomaže im da se povežu s lokalnim prodavnicama i kupcima.

Nije bilo lako staviti tačku na započeti posao i odustati, iako je pauza bila samo privremena. „Zdrava logika“, firma koju je prije nekoliko godina osnovala Maja Miljević više ne postoji u takvom obliku. Ali naša sagovornica od prvobitne ideje nije digla ruke, cilj je ostao isti i postao ostvariv uz značajne strukturne i organizacione izmjene. Svoj novi život ovaj projekat nastavlja kao nevladina organizacija, usmjerna na osnaživanje organskih proizvođača kroz edukaciju i  pružanje marketinških i promotivnih usluga.

Prvobitno je „Zdrava logika“ bila zamišljena i neko vrijeme funkcionisala kao S.P. (samostalni preduzetnik), a osnovna  djelatnost odnosila se na proizvodnju i prodaju zdrave i organske hrane. Veliki asortiman svježeg voća i povrća, raznih prerađevina, dobra komunikacija s kupcima, kućna dostava  itd., učinili su ih prepoznatljivim na području Banjaluke ali i većeg dijela Bosne i Hercegovine.

Njihov put kako kaže Maja, obilježen je i nekim pogrešnim koracima: „Da smo znali ovo što danas znamo, odmah bismo počeli kao NVO. Umjesto toga, mi smo funkcionisali kao prodavnica a bavili smo se razvojem, što finansijski nije bilo održivo. Edukaciju proivođača, terenski rad, usluge agronoma nismo ukalkulisali u krajnju cijenu proizvoda. To je moralo dovesti do kraha“

Zdrava logika je tipičan primjer zašto mala preduzeća i startapi u velikom procentu ne dočekaju petu godinu postojanja. Ali na greškama se uči, a oni su naučili svoju lekciju, objašnjava naša sagovornica: „Mi nismo ni željeli da budemo organik shop. Cilj od samog početka je da dobijemo što veći broj kvalitetnih domaćih proizvođača. Za to je potrebno edukovati one koji se bave proizvodnjom, osnažiti ih kako bi na kraju sami, na jednostavan način mogli prodati svoje proizvode“.

To je pravac kojem danas teži novoosnovano udruženje. Primarna djelatnost „Zdrave logike“ jeste pružanje marketinških usluga proizvođačima i njihovo osnaživanje. Iako na prvi pogled ne djeluje tako, ovaj mladi tim se kroz dosadašnje iskustvo uvjerio da je to jednako važno kao i sama proizvodnja zdrave hrane. Najslabija tačka ovdašnjih proizvođača je upravo nepostojanje komunkacije ili slaba komunikacija s kupcima.

S obzirom da se ne smiju baviti prodajom, kao ključni zadatak sebi su zacrtali povezivanje malih prodavnica s domaćim proizvođačima. U radnjama su postavljene tzv. pametne police, odnosno tableti gdje se mogu vidjeti svi podaci o proizvodu i proizvođaču.

„Dvadeset i osam plastenika i trideset hektara zemlje je pod proizvodnjom koju mi plasiramo. Ne rade svi u punom kapacitetu. Na nama je izazov da svi oni kompletnu proizvodnju plasiraju preko Zdrave logike. Na tome radimo.  Sarađujemo s četrdeset kooperanata odnosno proizvođača iz cijele BiH, od Hercegovine do Kozarske Dubice. Najveći broj njih dolazi iz banjalučke regije. Iz Čapljine i Neuma nam stiže maslinovo ulje i limun. Uskoro otvaramo prve pametne police u Tuzli a nakon toga nadamo se u Sarajevu i Mostaru“, kaže Maja Miljević.

Pitanje povjerenja je ključno kada je riječ o kupovini odnosno prodaji organskog i netretiranog voća i povrća, ali prema riječima naše sagovornice ta barijera je uspješno savladana: „Ako proizvođač nije sertifikvan kao organski, radimo fitopatološke analize i analize zemljišta, tako da je sve apsolutno provjereno“.

Našem tržištu je najpotrebnije da neko vrši marketing za domaće proizvođače, ističe Miljevćeva. „Da ih samo prikaže, jer su to i bez nas kvalitetni proizvodi, mi samo garantujemo za njih. Ali isto tako je jako bitno proizvođače vezati za male prodavnice“.

Tim koji čini „Zdrava logika“ sastoji se od šest mladih ljudi, entuzijasta koji vjeruju u ono što rade. Podrška organskim proizvođačima je veoma bitna. Uvjereni su da Bosna i Hercegovina ima ogroman prolaz sa ovakvom proizvodnjom na svjetskom tržištu. „Mi smo naše proizvode izlagali u Cirihu i shvatili smo da su ti ljudi spremni da plate ogromne iznose za ono što nudimo“, objašnjava Maja.

To je jedan od razloga zašto i nakon brojnih prepreka i prvobitnog neuspjeha nije odustala od ove ideje: „Često me pitaju zašto me inspiriše ova priča oko organske proizvodnje. Zato što sadrži moralnu komponentu, brigu  o sebi i drugom. Upoznala sam divne ljude koji svojoj djeci nikad ne bi dali ništa drugo nego ono što sami proizvode“.

U prostorijama „Zdrave logike“ redovno se održavaju edukacije proizvođača i promocija njihovih proizvoda. Marketing, edukacija i uvođenje standardizacije među proizvođačima je njihova glavna briga. „Proizvođači po ugovoru postaju članovi „Zdrave logike“. Što se prodaje tiče, ne uzimamo nikakav novac od njih već samo mjesečnu naknadu za marketing i brigu o njima“, dodaje predsjednica udruženja.

Proizvode koje plasira „Zdrava logika“ mogu se kupiti u BioShopu Jana u centru, marketu Fru Fru u Boriku i marketu Tea kod banjalučke Gimnazije.